Verslag Hartedroom Mont Ventoux Challenge

zaterdag 22 september 2012

Donderdag jl. hebben wij de Hartedroom Mont Ventoux Challenge 2012 gefietst! Met 11 man sterk vertrokken we om half zeven, in het donker, richting de kale berg. Acht man die zich als doel hadden gesteld om van drie verschillende kanten de Mont Ventoux te bedwingen (Marijke, Michiel, Saskia, Han, Laurens, Kees, Mark en Suzanne); Martin die vanuit Bédoin zou vertrekken en Ron vanuit Sault. Els was onze rots in de branding onderweg en op de top; met eten, drinken en een bemoedigend woord.

Deelnemers Mont Ventoux Challenge 2012De eerste beklimming was vanuit Bédoin. Om kwart voor 8 was het licht, en zaten wij op de fiets. Met opkomende zon was het flink koud (maar 6.7 graden!). Volledig ingepakt gingen wij voor de eerste keer omhoog. Voor de eerste klim vertrokken we vanuit Bédoin: ruim 21 km te gaan tot aan de top. De eerste kilometers waren om op te warmen. Daarna reden we het bos in, en werd het steil! Na zo’n 12 kilometer reden we het bos uit en zagen we (tussen de optrekkende wolken door) de grote kale top voor ons opdoemen. De wind viel gelukkig mee. Maar we hadden nog een lang, zwaar stuk voor boeg. Maar het ging voorspoedig: voor 10 uur kwamen de eersten al boven aan. Op de top stond het supportteam klaar met eten en drinken.

Heerlijk om even uit te kunnen rusten!

Na de ravitaillering zijn we afgedaald naar Malaucene. Een prachtige afdaling waar sommigen een snelheid van wel 85 km/u haalde! Heet was wel confronterend om tijdens de afdaling waarschuwingsbordjes te zien met stijgingspercentages van 12%! Dat belooft wat voor de klim terug naar boven… Beneden een kopje koffie gedronken in de zon om op te warmen van de afdaling en daarna waren we klaar om aan de 2e klim te beginnen.
En dat was niet gemakkelijk! Na een aardig vlak begin, volgden flink wat kilometers in de zon. Dat was heet! Daarna volgde de gevreesde kilometers met het stijgingspercentage tot 12%! Pff…dat viel niet mee?! Maar, iedereen heeft doorgezet, rond 14u waren we voor ’n tweede keer boven.

Voor de 3e, en laatste klim, moesten we afdalen naar Sault. Kees besloot dat (gisteren) niet meer te doen. “Het was op”. Ron daalde met ons mee af naar Sault: verse, mental support!
En dat zouden we nodig hebben, want de laatste tocht was niet meer zo steil, maar wel een stuk langer; 27 km. En daarbij kwam dat we voor het laatste startpunt aan het einde van de afdaling nog “even” moesten klimmen naar het dorp. Na deze klim besloot ook Laurens dat een derde klim naar de top van de Ventoux teveel zou worden voor die dag.

Han reed een stuk verder voorop, en was al bijna boven toen wij vertrokken vanuit Sault. Daarmee had de eerste man de challenge volbracht: 3 keer Mont Ventoux beklommen!

Ondanks dat het eerste stuk van deze derde klim niet heel steil was, viel het zeker niet mee. De kilometers en beklimmingen van de dag hadden hun sporen nagelaten. De billen deden pijn, de spieren waren stijf en we hadden al heel wat uren op de fiets gesleten.

Na een goede 20 kilometer reden we het bos uit voor de laatste 7 kilometer op de kale berg. Met de top in zicht, wisten we dat we het zouden halen. Het ging niet vanzelf, maar bij het ondergaan van de zon kwamen we één voor één boven.

Han, Mark, Michiel, Suzanne, Marijke en Saskia allen voor een derde keer op de top.

Ook Kees wilde erg graag voor de derde keer omhoog en zat de volgende dag weer om 8.30u in de auto op weg naar Sault; jawel, hij ging ook voor een derde keer!

----------------------------

De Hartedroom Mont Ventoux Challenge 2012 heeft het prachtige bedrag van 13.071 euro opgeleverd. Doneren kan nog steeds via www.hartedroom.nl/montventoux

Update onderzoek Double Dose

donderdag 14 december 2023

Het Double Dose consortium onderzoekt of het hart van kinderen met een erfelijke hartziekte meer energie verbruikt, en of veranderingen zijn in belangrijke leveranciers van energie in het hart, de mitochondriën om voldoende energie te maken.

Patientendag

zondag 22 oktober 2023

Op zaterdagmiddag 18 november organiseert het Erasmus MC/ACAHA een patiëntendag voor families met kindercardiomyopathie. Locatie: Onderwijscentrum Erasmus MC. Deelname is gratis.

Nieuws

Mont Ventoux Challenge 2023: record 106.000 euro!

maandag 16 oktober 2023

Op 21 september 2023 was het zover de achtste editie van de Hartedroom Mont Ventoux Challenge. Het werd de grootste in aantal deelnemer sen opbrengst maar ook de allerzwaarste tot nu toe.

Hartedroom, Mont Ventoux, cardiomyopathie

Op naar een geweldige Mont Ventoux Challenge 2023

maandag 11 september 2023

Nog iets meer dan een week. Dan gaan we met circa 80 deelnemers de grote kale berg van de Provence beklimmen.

Stuur ook jouw verhaal in!

Hartedroom probeert op deze site zo veel mogelijk verhalen van hartkindjes met cardiomyopathie te verzamelen. Om te laten zien wat de impact is van cardiomyopathie op het leven van een kind en het leven van de ouders. Ook jouw verhaal op de site ? Mail info@hartedroom.nl